Miten myydään yli miljoonan euron edestä kylpyhuoneita 500 päivässä ilman maksettua mainontaa?

Julkaistu 31.12.2019

Miten se tehdään vielä siten, että kasvatetaan yrityksen liikevaihtoa vuodessa 46% – asiakastyytyväisyyden ollessa 100%?

Näin vuoden loppuessa on hyvä käydä läpi miten yritys pärjäsi vuonna 2019. Ohessa lukuina mitä teimme:

  • Myyntiä reipas 700.000€
  • Kasvua 46% vuoteen 2018
  • 29 uniikkia kylpyhuoneremonttia
  • 14 saunaremonttia (suurin osa kylpyhuoneremontin yhteydessä)
  • 4 uudiskohteen laatoitukset pohjatöineen
  • Tusinan verran pienempiä keikkakohteita
  • Asiakastyytyväisyys 100%

Työntekijävahvuutemme oli lähes koko ajan minä + kolme työntekijää. Eli vain yksi vakituinen työntekijä enemmän kuin viime vuonna.

Kaikki myynti meni meikäläisen käsien läpi – ilman maksettua mainontaa.

Se miten tämä on mahdollista – johtuu puhtaasti siitä että me teemme työmme hyvin, ja meitä suositellaan. Seitsemän vuoden yritysurani aikana yritykselläni on ollut 200-220 asiakasta, joista voin myöntää että 4-5 asiakasta ei meitä suosittelisi (asiakastyytyväisyyskyselyn mukaan ajalta 2012-2019 ajalta 3 henkilöä). Sanoisin kuitenkin, että asiakaspalvelutyössä tämä on aika pieni prosentti.

Se miten tässä onnistutaan – onkin vaikeampi asia. Yleisellä tasolla uskon sen johtuvan pääsääntöisesti kolmesta asiasta:

  • Yrityksen arvot 
  • Erikoistuminen
  • Intohimo

 

Arvot. Yritysfilosofiani perustuu siihen, että palvele asiakkaita siten, kuin toivoisit itseäsi palveltavan. Ja tätä filosofiaani yritän päivästä toiseen myös työntekijöilleni painottaa, jonka he ovat hyvin omaksuneet. Pyrimme siis tekemään työmme niin hyvin kuin sen vain pystyy, ja pyrimme jatkuvasti kehittymään niin organisaatio- kuin henkilökohtaisella tasolla. Emme varmasti tehneet vielä vuosi sitten niin laadukkaita remontteja ja uudiskohteita niin hyvällä asiakaspalvelulla, mitä teimme nyt loppuvuodesta. Todennäköisesti vuoden päästä voin sanoa taas samalla tavalla.

Erikoistuminen. Koska olemme erikoistuneet pelkästään märkätiloihin, meidän osaaminen niihin liittyen on huomattavasti kilpailijoita kovempi. Näin laatu pysyy hyvänä eikä tarvitse puristaa mailaa.

Intohimo. Kylpyhuoneremontti on teknisesti, aikataulullisesti ja asiakaspalvelultaan ylivoimaisesti haastavin remontti mitä kotitaloudessa voidaan tehdä. Pelkkä ajatus kylpyhuoneremontista nostaa lähes kaikkien niskavillat pystyyn, sillä lähtökohtaisesti aina jotain menee vihkoon. Onko se aikataulu, budjetti, laatu, siisteys, asiakaspalvelu vai kenties näiden yhdistelmä? Asiakkaan odotukset on äärettömän vaikeaa täyttää täysin, varsinkin tänä päivänä kun kuluttajien laatutietoisuus on kasvanut entisestään. Välillä mietin olenko jonkin sortin masokisti, kun haluan vapaaehtoisesti tehdä tätä vuodesta toiseen?

Mutta siksi tämä ala niin paljon kiehtookin, koska kehitettävää tulee olemaan aina – miten tehdä asiat vieläkin paremmin?

 

Menestyksekästä Uutta Vuotta toivottaen:

Veli-Pekka Franssila, yrittäjä