Asiakastarina – Kalevan komein kylppäri

Julkaistu 28.05.2021

Teimme alkuvuodesta Kalevaan ehkä pienimmän kylpyhuoneremontin mitä olemme koskaan urakoineet. 1,6m * 1,6m kokoisesta kylppäristä tuli meille kuitenkin valtavan hieno referenssi kohteen tilasuunnittelun sekä tottakai ulkonäön vuoksi.
Pintamateriaaliratkaisut olivat hyvin linjassa kokonaisuuden kannalta, kiitos tilaajan. Rakenneratkaisuissa puolestaan me onnistuimme urakoijana vähintäänkin kohtalaisesti.

Itse remontti valmistui ajallaan, eli vähän yli kolmessa viikossa – poislukien mittatilauskalusteita.
Näin urakoijan silmin kohde oli hieman pieni meille, koska teemme yleensä ainoastaan kahta työmaata päällekkäin ja näin pienessä kohteessa ei ole mahdollisuuksia työskennellä parina. Kyseinen kohde oli kuitenkin hyvin mielenkiintoinen ja haastava, koska noin pienessä kylpyhuoneessa kaikki täytyy suunnitella erittäin tarkasti saadaksemme jokaisen sentin hyötykäyttöön, kuten tässä kohteessa teimme – ja juuri siksi tartuimme haasteeseen.

Pyysin tilaajalta remontin jälkeen palautetta (kuten pyydän jokaiselta asiakkaalta remontin jälkeen)  ja sain niin mahtavan palautteen, jossa kerrotaan oikeastaan kaikki ongelmat mitä tilaajalla on urakoijaa etsiessään, ja joihin minä olen yrittänyt löytää lääkettä näinä kaikkina yrittäjävuosinani. Tämän vuoksi päätin käyttää tätä palautetta sellaisenaan tässä blogissa. Joten olkaa hyvät;

Mistä lähdettiin liikkeelle?

Ehdin suunnitella remonttia reilut 10 vuotta. Muutaman viimeisen vuoden aikana kyselin kaikilta tutuilta Pirkanmaalla kylppärin tai kylppärirempan teettäneiltä, että suosittelisivatko he heidän remonttinsa tekijää, ja päätin kerätä näistä potentiaalisista urakoitsijoista puhelimeni muistiinpanoihin listaa.

 

Näillä muutaman vuoden kyselyilläni sain tasan kaksi suositusta, ja kumpikin niistä oli teidän firmanne. Näiden suositusten jälkeen otin some-kanavanne seurantaan, ja myös niiden perusteella kuva tekemisestänne sekä projektin aikana että lopputuloksen kannalta oli vakuuttava.


Yhteydenottooni vastattiin nopeasti, mutta arvelit alkuun että saattaa olla hieman liian pieni kohde teille. Tuossa vaiheessa aloin käydä läpi tarkemmin myös muita mahdollisia alan urakoitsijoita Pirkanmaalta.

Moni firma putosi jo alkukarsinnoissa, kun yritysten julkiset rekisteritiedot eivät tuntuneet mätsäävän yritysten itse kertomien tarinoiden kanssa, tai asiakaskokemusten perusteella urakat oli hoidettu perävalotakuulla.

Ehdin jo miettiä, että taidan hankkia itselleni tarvittavat vedeneristyssertifikaatit tai odotella parikymmentä vuotta seuraavaa taloyhtiön teettämää kylppäriremppakierrosta. Onnekseni kuitenkin suunnitelman lisätietojen perusteella jatkoimme keskustelua remontista arviokäynnillä.

Miten arviokäynti sujui, oliko tarjous selkeä?

Arviokäynti ja sen perusteella tehty tarjous olivat molemmat selkeitä ja yksityiskohtaisia. Arviokäynnillä keskustelua toteutusvaihtoehdoista käytiin perustellen ja mahdollisuuksia aidosti puntaroiden eikä vain sen perusteella, mikä olisi mahdollisesti helpointa toteuttaa.

Arviokäynnin perusteella muodostui kuva siitä, että sinulla oli ymmärrys siitä, mitä remonttisuunnitelmieni toteutus oikeasti vaatii ja arviokäynnin perusteella tehdyssä tarjouksessa nämä asiat oli huomioitu.
Osa materiaalivalinnoista jätettiin auki, sillä näistä en ollut vielä tehnyt lopullisia valintojani.
Ennen arviokäyntiä olin esimerkiksi taso- ja allaskalustevalinnan kanssa vähän epäileväinen ja olin jo pyytänyt aiheeseen liittyen konsultaatiotarjousta eräältä sisustussuunnittelijalta, mutta arviokäynnillä antamiesi vinkkien jälkeen lisäkonsultaatiolle ei tässä kohtaa ollut enää tarvetta.

Miksi valitsin teidät?

En tehnyt varsinaista kilpailutusta remonttiurakasta. Pari vuotta sitten erään paikkakunnalla toimivan rautakaupan aliurakoitsija kävi arviokäynnillä kylpyhuoneessani keskustelemassa remonttisuunnitelmistani.
Tuon keskustelun lopputulema oli oikeastaan se, että minun kannattaisi keksiä jotain helpommin toteutettavissa olevia suunnitelmia.
Kovin harvassa tuntuu siis olevan ne tekijät, jotka pystyvät toteuttamaan vähänkään valtavirrasta poikkeavia suunnitelmia.

Mielestäni kylppäriremppoihin pätee erityisen hyvin Benjamin Franklinin lainaus ”The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten.”, sillä kylppäriremppa on asunnon rempoista monessa mielessä hankalin, ja lopputuloksen kanssa eletään hyvinkin pitkään.
Erityisesti, kun kylppärini on todella pieni – on moni ratkaisuista tehtävä tilan ehdoilla, eikä vain tyydyttävä siihen helpoimpaan näin-on-aina-ennenkin-tehty -ratkaisuun.
Samoin pienessä tilassa mahdollisia virheitä on myös paljon vaikeampaa koittaa peitellä mitenkään jälkikäteen, joten työn jäljen täytyi mielestäni olla parasta mahdollista laatua.

Tiesin jo remonttia suunnitellessani, että omat odotukseni olivat suhteellisen korkealla. Koska kärsivällisyys ei varsinaisesti ole vahvimpia ominaisuuksiani ja remppasuosituksia kysellessäni ehdin kuulla lukuisia kauhutarinoita pieleen menneistä kylppärirempoista – totesin, että on sekä urakoitsijan, minun itseni että kaikkien minun kanssa remontin aikana tekemisissä olevien ihmisten kannalta parasta, että en yritä tässä kohtaa säästää väärässä paikassa.

Viestintä yms. remontin aikana?

Viestintä ennen remonttia ja remontin aikana toimi hyvin sekä minulle että myös taloyhtiön viestintä toimi esimerkillisesti. Päivittäisen Whatsapp-viestinnän perusteella olin koko ajan tilanteen tasalla siitä, mitä on tehty ja mitä seuraavaksi on luvassa.
Myös muiden remppaa teettäneiden tuttavieni perusteella tämä tuntuu olevan kovin poikkeuksellista alalla. Koska alkuperäinen tarjous oli selkeä ja yksityiskohtainen, oli myös remontin aikana tehtävistä muutoksista helppoa keskustella ja muutoksiin suhtauduttiin lähtökohtaisesti positiivisesti.

Alkuperäisistä suunnitelmista poiketen asuin pienehkössä asunnossani koko remontin ajan. Tämän mahdollisti paitsi tarkka viestintä remontin kulusta myös se, että remonttialue pidettiin koko ajan siistinä eikä pölysuojausten läpi muualle asuntoon tullut oikeastaan juuri enempää pölyä, kuin tuossa ajassa normaalista asumisestakaan tulee. Lisäpisteitä myös siitä, että kaikki remonttia teidän kautta tehneet tekijät ymmärsivät myös selkeästi asiakaspalvelun merkityksen työssään.

Parasta remontissa oli?

Oikeastaan on täysin mahdotonta valita vain yhtä, joten kerron kaksi: matka ja määränpää. Ala kaikkinensa tuntuu olevan sellainen, jossa maakunnan parhaan tekijän pokaali irtoaisi kirkkaasti sellaisella 7½:n suorituksella, mutta teidän tekemisenne tähtää selkeästi korkeammalle.

Tekemisestänne välittyy aito ammattiylpeys, halu kehittyä ja tehdä parasta mahdollista jälkeä sekä hoitaa koko prosessi huolella alusta loppuun saakka. Selkeästi alkuperäistä toimivampi ja viimeisen päälle tehty kylppäri palkitsee, mutta myös itse remontti sujui kaikin puolin ongelmitta.
 

Huonointa/kehitettävää?

Hämmentävää – tähän kohtaan en kyllä keksi mitään koskien näitä kylppäriremppoja, vaikka yleensä kyllä keksin parantamisen varaa miltei asiassa kuin asiassa.

Suosittelisinko muille?

Todellakin suosittelisin ja olen suositellutkin – kylpyhuoneremontti tuntuu näyttäytyvän monelle teettäjälle lähinnä siihen sisältyvien riskien kautta, joten onneksi on vielä olemassa yrityksiä, joiden toiminta valaa uskoa koko rakennusalaan!

Kuva ennen & jälkeen -tilanteesta

 

 


Katso remontin kaikki kuvat
https://www.facebook.com/media/set/?vanity=franssilakylpyhuoneet&set=a.3542099936015727

 


Jenni Similä
Tilaaja & kohteen suunnittelija

Veli-Pekka Franssila
Urakoija & Yrittäjä